Arad Fashion Days, un eveniment de anvergură din orașul nostru, începe mâine, 23 august, la Vechiul Cazinou. Printre designerii care își vor prezenta colecțiile se numără și celebrul Cătălin Botezatu, care ne-a acordat un interviu în exclusivitate.
Nu există persoană să nu fi auzit de el, însă cei mai mulți cunosc doar o imagine de la tv sau din social media, văd doar călătoriile în locuri exotice, petrecerile și „viața de vedetă”. Ceea ce nu știu este munca uriașă din spate, dorința de a-și îndeplini și cele mai imposibile visuri, faptul că era pasionat de modă încă din tinerețe, că l-a avut ca profesor la Milano pe faimosul Gianni Versace, că a sacrificat totul pentru a reuși… și a reușit!
Cătălin Botezatu deține o listă lungă de recorduri în ceea ce privește show-urile sale. Iubește să călătorească, după cum ne-a povestit, a văzut aproape întreaga lume, a fost primul designer care a obținut permisiunea de a face un shooting la piramide și la Sphinx în Egipt, precum și o prezentare de modă la templul Karnak din Luxor, primul care a organizat un show într-un avion aflat în zbor, precum și multe alte lucruri interesante, pe care le veți afla mai jos, în interviu.
C.G.: Bine ai revenit la Arad! Cum a început colaborarea cu orașul nostru și ce îți place cel mai mult aici?
C.B.: Am avut foarte multe colaborări de-a lungul timpului cu Arad, cred că prima mea prezentare aici a fost acum peste 20 de ani, era un domn care organiza prezentări de modă la acea vreme și îmi aduc aminte că am făcut prezentări în toate locațiile superbe ale orașului de atunci, locații la ștrand, pe lângă ștrand, peste tot, Aradul fiind un oraș primitor din punct de vedere al evenimentelor, cu un public elitist doritor de fashion. Pot spune că așa a început, după care s-a concretizat în prezentări mai importante, care s-au desfășurat în cadrul Arad Fashion Days, organizat de bunul meu prieten Paul Micșa și de Ancuța Ciortea, care se ocupă an de an de acest eveniment, ce capătă din ce în ce mai mare importanță și aduce moda în prim plan, încercând să transforme astfel și această zonă din țară într-o capitală a modei.
C.G.: Ce ne pregătești la Arad Fashion Days anul acesta și când vedem colecția?
C.B.: Colecția mea o vedeți mâine, în deschiderea festivalului. Este o colecție mixtă, tip Haute Couture, veți vedea rochii de seară lucrate manual, rochii extrem de elegante, cu pene, cu blănuri, cu niște coafuri spectaculoase, realizate de celebrul salon și celebrul stylist Laurent Tourette, care se află în top 10 hair styliști ai lumii. Și apoi, după cum spuneam, mixtă, deoarece vor exista și costume pentru bărbați, Viggo by Cătălin Botezatu, linia de lux, de ceremonie, unde veți vedea celebrele costume lucrate cu fir manual, cu fir de aur și pietre prețioase sau semiprețioase. Întregul show îmi aparține, deoarece eu m-am ocupat, după cum se știe deja, de la regie, la muzică, scenografie, accesorii și nu în ultimul rând, de colecțiile în sine.
C.G.: Călătorești des, atât la evenimente de fashion peste ocean, cât și din plăcere. Care țară sau oraș te inspira cel mai mult?
C.B.: Dacă vorbim de locații strict legate de fashion, Paris și New York, unde chiar urmează să plec în septembrie. Dacă vorbim de destinații care îmi plac cu adevărat, fără doar și poate, insula Bali, unde am fost de 11 ori și unde mi-am și achiziționat un teren pentru a-mi face poate ceva la bătrânețe. De asemenea, recomand cu mare, mare căldură Islanda, unde am și făcut prezentări, am fost de 4 ori la Iceland Fashion Week, este o țară minunată, unde poți vedea de la gheizere la vulcani activi, ghețari, e o țară misterioasă care trebuie vizitată. Sau, la polul opus, America de Sud, ma refer la Brazilia, Argentina, până în sud de tot, la Țara de Foc, Peru, toate sunt superbe. Am văzut toată lumea și atunci mi-e foarte greu să fac un clasament, de la Polul Nord la Polul Sud, de la est la vest, am văzut aproape tot.
C.G.: Cea mai mare provocare din viața unui designer?
C.B.: Cea mai mare provocare din viața unui designer este următoarea colecție. Ca designer îți dorești să fii cât mai bun, odată ajuns undeva sus îți dorești să rămâi acolo. Este foarte greu, iar atunci fiecare nouă colecție este o provocare, pentru că te gândești să fie una ok, să fie în primul rând pe trend, nu poți face o colecție doar așa că-ți place ție roșu, apoi trebuie să o adaptezi pe un stil propriu, pe o poveste. În rest, provocări sunt și locațiile. Eu sunt unul dintre fericiții care a bătut niște recorduri mondiale și care a făcut niște prezentări în premieră, sunt primul designer din lume care a primit permisiunea să facă un shooting la celebrele piramide și Sphinx, apoi, primul designer din lume care a făcut o prezentare de modă la celebrul templu Karnak din Luxor, care a făcut o prezentare de modă pe ruta București – Paris, în avion, în zbor. Tot în septembrie voi avea șansa să fac o prezentare la Acropole. Lista cu realizări în premieră e lungă și sunt mândru de asta. Acestea au fost niște provocări la timpul lor, dar care s-au materializat în timp într-un vis împlinit.
C.G.: Care trend din moda actuală îți displace cel mai mult și ai vrea să dispară cât mai repede?
C.B.: Nu știu dacă sunt trenduri care aș vrea să dispară, sunt trenduri care trebuie să existe și sunt oameni pentru aceste trenduri și aceste haine pe care designerii le realizează. Mie, de exemplu, nu îmi place foarte mult, când designeri sau case de modă celebre, unde lucrează sute de designeri (nu ca la mine, unde sunt doar eu) mi se pare că nu prea au idei, și se apucă să prezinte rochii pe bărbați, mi se pare totuși destul de ciudat. Pentru că rochia trebuie prezentată pe o manechină, femeia trebuie să rămână femeie, indiferent de orientare, nu vorbim despre asta, fiecare face ce vrea, dar femeia trebuie să fie feminină, să emane feminitate, senzualitate, eleganță într-o rochie, iar bărbatul trebuie să emane acea masculinitate și bărbăție în costume, sau ținute sport, dar trebuie să rămână așa, din punctul meu de vedere. Dar, dacă designerii au hotărât că așa li se pare ok, când nu mai ai ce să faci, mai faci și așa ceva, pentru deliciul publicului și pentru a ține prima pagina a ziarelor poți să faci și nebunii din astea din când în când, dar nu aș vrea să mai văd, deoarece am văzut ani la rândul deja și mi se pare că se merge într-o extremă. Oricum roata se întoarce, nu mai putem spune că am inventat noi ceva, creatorii de modă sunt cei care au creat ceva și au lansat niște tendințe, mă refer la Coco Chanel, Gucci, Armani al zilelor noastre, Versace care din păcate nu mai e, Mugler, sunt oameni care da, au ceva de spus, restul sunt variațiuni pe aceeași temă. Restul suntem doar designeri, ca să ajungi la stadiul de creator trebuie să inventezi ceva super sofisticat, care poate fi reinterpretat de Chanel după ani și ani, sau de Valentino. Aceștia sunt adevărații creatori, chiar dacă nu mai sunt printre noi, iar casele lor de modă nu le mai aparțin de mult. Pentru cine nu știe, toate aceste case modă, inclusiv Vuitton, nu mai aparțin familiilor, ci sunt vândute unor bănci, concerne, sau unor oameni de afaceri care nu au nici o legătură cu fashion-ul, dar care fac din acestea un business.
C.G.: Știm că l-ai avut profesor pe Versace, care a fost cel mai prețios sfat primit de la el?
C.B.: Fiecare clipă alături de Gianni Versace a fost o ocazie de a învăța ceva. Poate că modul de a-ți organiza show-ul, shooting-urile foto, poate activitatea lui nebună. Aș putea vorbi ore în șir despre el și despre familia Versace. Am învățat că trebuie să muncești mult, că trebuie să fii un adevărat profesionist, să te sacrifici, să îți sacrifici viața, poate sănătatea, și să fii tot timpul în priză, de dimineața până seara, altfel nu vei reuși. Și, bineînțeles, fără ipocrizie, dacă nu ai bani, poți să fii cel mai tare din lume, că nu reușești.
C.G.: Un sfat pentru cei care doresc sa porneasca pe acest drum al designului vestimentar?
C.B.: Sunt foarte mulți studenți și tineri talentați care, din păcate, la multe școli nu sunt „updatați” de către profesori, care sunt ei rămași în urmă. Sunt facultăți pe care le respect, la fel și profesori, dar au rămas undeva ancorați în trecut privind cursurile pe care le predau. Sunt de acord că trebuie să știi istoria modei, dar când prezinți o lucrare de diplomă cu creații și desene în stilul anilor 80 nu e ok, este jenant. Degeaba au talent, dacă ei în sec. XXI îți creează așa ceva, și nu e vina lor, este vina celor care i-au învățat. Repet, sunt mulți tineri talentați, dar sunt care vor să termine designul că sună bine, alții se gândesc că vor apărea la TV, alții mai merg la câte un festival mai mic și se văd alături de alții cunoscuți și au impresia că au succes. Nu, nu e despre asta moda. Designer înseamnă să rămâi într-un domeniu minim 5 ani. Eu am văzut mulți așa-ziși designeri care nu au rezistat nici măcar un an. Deoarece: 1. moda se face cu sacrificii și, 2. cu bani. Sunt și domnișoare care au câte un sponsor sau soț, care mai vrea să scape de ele și le face câte un salon de înfrumusețare sau casă de modă, aceste persoane niciodată nu vor reuși, pentru că o fac de amorul artei, până la următorul sponsor. Este vorba de un fel de prostituție în fashion, cu care eu nu sunt de acord, nu vor să își asume faptul că trebuie să muncească într-o fabrică, într-un atelier de creație. De exemplu eu am crescut copii talentați care au și ajuns departe, alții erau certați cu munca, întrebau din prima câte mii de euro primesc pentru a nu face nimic și se plângeau de programul lung și greu. Sunt multe de spus, dar punctual, este greu să faci fashion atunci când nu ai niște ingrediente.
Noi îi dorim mult succes în continuare și așteptăm cu nerăbdare să vedem colecția sa spectaculoasă la Arad Fashion Days!